Arla Foods groeit fors door in Nederland 

 

Focus op gezondheid, duurzaamheid en gemak leidt in 2018 tot omzetstijging merken van 7,9% 

 

Nijkerk, 20 februari 2019 – Arla Foods blijft groeien in Nederland, blijkt uit de nieuwe jaarcijfers die het bedrijf vandaag presenteert. In strategische merken, producten die inspelen op consumentenbehoeften, steeg de omzet afgelopen jaar 7,9% ten opzichte van 2017[1]. Ook het marktaandeel groeide, naar ruim 11%[2]. De cijfers laten zien dat Arla Foods met haar productaanbod goed inspeelt op de behoeften van consumenten. De focus ligt hierbij op gezondheid, duurzaamheid en gemak. Arla Biologisch, Arla Lactofree, Melkunie Breaker en Melkunie PROTEIN zijn sprekende voorbeelden hiervan.

Naast de groei van de merken zijn ook de resultaten uit het klanttevredenheidsonderzoek van de Advantage Group positief. Voor het vierde jaar op rij is Arla Foods door haar retailpartners gekozen tot nummer één in het zuivelsegment. Het grootste succes boekte Arla Foods met het merk Arla, dat afgelopen jaar een omzetgroei van 13,9% liet zien. Arla staat mede door de groei van Arla skyr en Arla Lactofree voor het tweede jaar op rij in de top 5 van snelst groeiende consumentenmerken binnen het voedingssegment[3]. Ook heeft Arla afgelopen jaar met Arla skyr het merk Arla succesvol op de Belgische markt geïntroduceerd.

Verder loopt Arla Biologisch voorop als het gaat om duurzaamheid. Zo introduceerde Arla Biologisch in 2018 het meest duurzame zuivelpak van Nederland.

Internationale resultaten
Ook internationaal groeide Arla Foods in 2018. De groepsomzet steeg naar 10,4 miljard euro (ten opzichte van 10,3 miljard euro in 2017 en 9,6 miljard euro in 2016). Dit is voornamelijk het gevolg van de sterke groei (3,1%) in de verkoop van merkproducten, die op basis van een breder aanbod zuivelproducten in de behoeften van consumenten voorzien. De merkactiviteiten van Arla Foods hebben een aandeel van 45,2% bereikt. Daarmee is de langetermijndoelstelling van 45% uit de ‘Good Growth 2020’-strategie overtroffen. Arla’s performance price (melkafnameprijs) die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla per kilo melk creëert, nam na afloop van het eerste kwartaal toe en verbeterde gedurende het jaar. Aan het eind van het jaar kwam de gemiddelde melkafnameprijs voor 2018 uit op 36,4 eurocent per kilo melk.

Uitbetaling nettowinst aan melkveehouders
Aan het eind van 2018 waren de negatieve gevolgen van de droge zomer in Europa goed voelbaar. De verwachte groei van het melkvolume in Europa stagneerde en Arla’s melkveehouders werden geconfronteerd met hogere voerprijzen. Als gevolg van Arla’s historisch sterke balans heeft de Board of Directors besloten de volledige nettowinst van 2018 eenmalig uit te keren aan de melkveehouders. Dit is een bedrag van 290 miljoen euro. Voor elke kilo melk die een veehouder heeft geleverd, ontvangt hij 2,3 eurocent.

Investeringen en verwachting 2019
Naar verwachting wordt 2019 wederom een jaar van grote investeringen, omdat Arla dankzij de sterke balans de ruimte heeft te investeren in nieuwe technologieën en de toeleveringsketen. Door te focussen op energie-efficiëntie en optimalisatie verwacht het bedrijf in de toekomst successen te boeken. Arla is van plan om in 2019 458 miljoen euro te investeren. Bijvoorbeeld in een nieuwe poedertoren in Pronsfeld (Duitsland) en de uitbreiding en modernisering van productielocaties in Noord-Europa.
De verwachte groepsomzet van Arla voor 2019 bedraagt tussen de 10,2 en 10,6 miljard euro. Arla verwacht dat de schuldenlast voor 2019 binnen het doelbereik van 2,8% tot 3,4% zal uitkomen, ondanks de uitbetaling van de volledige nettowinst van 2018 aan de melkveehouders.

 

[1] De omzetgroei van de strategische merken is berekend met gelijkblijvende prijzen ten opzichte van het vorige jaar, waardoor dit percentage de daadwerkelijke groei van het volume laat zien.

[2] Nielsen, aandeel Arla Foods in dagverse zuivel december 2018, food open market.