Arla Foods sluit 2024 financieel sterk   

  • Hoogste dividenduitkering aan melkveehouders in de geschiedenis van Arla Foods
  • Dividenduitkering van in totaal € 292 miljoen
  • Omzetstijging van 4,1% in Nederland, België en Frankrijk met opvallende groei van Melkunie Breaker®, Arla® Skyr en Arla® Lactofree

Utrecht, 19 februari 2025 – Arla Foods heeft een goed jaar achter de rug. In 2024 groeide de groepsomzet naar € 13,8 miljard. De nettowinst bedroeg € 401 miljoen. De prestatieprijs per kilogram melk bereikte het op een na hoogste niveau ooit en steeg naar 50,9 eurocent. Door de grote vraag en hoge prestatieprijs stelt Arla een aanvullende betaling van 2,2 eurocent per kilogram melk voor. In totaal wordt € 292 miljoen aan dividend uitgekeerd aan de melkveehouders van Arla. Dit is de hoogste dividenduitkering in de geschiedenis van het bedrijf.

In Nederland, België en Frankrijk noteerde Arla Foods een omzetstijging van 4,1%, waarmee de clusteromzet op € 509 miljoen uitkwam. Dit werd voornamelijk gedreven door een sterke groei van de strategische merken. Binnen het cluster steeg de omzet van het Nederlandse bedrijf met 1,6% naar € 407 miljoen en groeiden de merken met 5,4%. Het marktaandeel van Arla Foods Nederland steeg in 2024 naar 11,5%¹. “We zijn trots op dit resultaat dat we samen met onze melkveehouders en klanten hebben neergezet”, zegt Esther Tromp-Strijdveen, Senior Vice President van Arla Foods Nederland, België en Frankrijk. “Onze klanten waarderen Arla Foods om de innovatiekracht en groei die we naar de categorie brengen met merken als Melkunie Breaker®, Arla® Skyr en Arla® Lactofree. Dit blijkt ook uit de erkenning die we recentelijk van klanten hebben gekregen bij het winnen van de Industributie Award in de categorie Vers. Iets waar we heel trots op zijn als team”.

Esther vervolgt: “Arla Foods blijft zich ook in 2025 inzetten om toegevoegde waarde te leveren. Zo komen we met verschillende innovaties die inspelen op behoeften van consumenten. Zoals Arla® Cultura, een productlijn dat acht verschillende bacterieculturen, vezels, vitamine D en calcium bevat. Calcium ondersteunt het behoud van een gezonde spijsvertering.”

Door de gestegen koopkracht en grotere volumes zag Arla Foods wereldwijd de omzet van de merken Arla®, Lurpak®, Puck®, Starbucks™ en Castello® met 3,7% groeien. Ook Arla’s Fund our Future-programma voor transformatie en efficiëntie leverde een belangrijke bijdrage aan de hoge omzet. Het programma overtrof de verwachtingen en realiseerde een nettobesparing van € 131 miljoen.

Dankzij de sterke financiële prestaties kon de Raad van Bestuur van Arla de hoogste aanvullende betaling ooit voorstellen: 2,2 eurocent per kilogram geleverde melk. In totaal gaat het om een bedrag van € 292 miljoen. Om ook in de toekomst innovatief en gezond te blijven, investeerde Arla in 2024 een recordbedrag van € 1 miljard.

Europa

In 2024 steeg de omzet van Arla in Europa met 1% naar € 8.066 miljoen. Belangrijkste oorzaak was de merkgedreven volumegroei van 4,1%. Die groei werd gestimuleerd door sterke merkposities, strategische groei en een verhoogde koopkracht bij consumenten door afnemende inflatie en stijgende lonen. Nederland, België en Frankrijk leveren hier een belangrijke bijdrage aan, met een volumegroei van de merken van 7,4%.

Op weg naar klimaatdoelen voor 2030

Arla’s inspanningen op het gebied van duurzaamheid zijn dit jaar samengebracht in FarmAhead™ Technology. Met de FarmAhead™ Technology krijgen Arla-melkveehouders inzicht in hun duurzaamheidsinspanningen. Belangrijke onderdelen zijn de FarmAhead™ Check en de FarmAhead™ Incentive. De FarmAhead™ Check is een klimaatcheck op meer dan 200 onderdelen die ieder melkveebedrijf invult. Met de FarmAhead™ Incentive ontvangen melkveehouders een verhoogde melkprijs wanneer zij hun bedrijf verduurzamen. Het aantal punten dat melkveehouders gemiddeld behaalden steeg dit jaar naar 53. In 2023 was dat nog 50.

In 2024 zijn ook grote stappen gezet om de uitstoot te verminderen. Daardoor zijn de scope 1- en 2-emissies met 4 procentpunt gedaald. Dit kwam met name door investeringen in energieoptimalisatie, stadsverwarming, warmtepompen en bijdragen aan stroomkoopovereenkomsten. In totaal is de uitstoot ten opzichte van 2015 met 37% gedaald.

Dankzij de FarmAhead™ Technology bleef de CO2e-uitstoot van Arla’s melkveehouders in 2024 dalen, ondanks uitdagingen door het weer en onzekerheid rond toekomstige wetgeving. Dit leidde tot een extra vermindering van 1 procentpunt in scope 3-emissies per kilo melk en wei. In totaal is dit 13% minder uitstoot in vergelijking met 2015.

Ook de absolute emissies van de melk daalden in 2024. In vergelijking met 2023 stootte Arla 3% minder uit, dat komt neer op 415 duizend ton CO2e. Ondanks deze daling leidde een aanzienlijke toename van de aankoop van externe wei voor het ingrediëntenbedrijf slechts tot een bescheiden afname van de scope 3-emissies vergeleken met 2023.

Op zoek naar melkveehouders voor Beter voor Natuur & Boer-programma

Arla Foods Nederland bleef daarnaast inzetten op lokale duurzaamheidsinitiatieven. Zo maakte het bedrijf eind 2024 bekend het Melkunie-merk verder te verduurzamen. Het merk gaat over op het onafhankelijke keurmerk Beter voor Natuur & Boer. In het voorjaar van 2025 zullen de eerste producten met dit keurmerk in het schap staan.

Met het oog op de verduurzaming van Melkunie en de aanhoudende groei zoekt Arla Foods Nederland nieuwe leden die Beter voor Natuur & Boer of weidemelk leveren. Geïnteresseerde melkveehouders kunnen mailen naar CE_ArlaFarmers@arlafoods.com. Meer informatie is te vinden op arla.nl/onze-organisatie/cooperatielid-worden/.

Daarnaast worden er met Arla’s ReNature-programma op en rond Nederlandse boerderijen 125.000 bomen en struiken geplant tussen 2023 en 2025, om zo bij te dragen aan het herstel van de biodiversiteit in Nederland.

Over Arla Foods

Arla Foods is een internationale zuivelcoöperatie met ruim 8.000 melkveehouders in 7 landen: Denemarken, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België en Luxemburg. Arla Foods is de grootste producent van biologische zuivel ter wereld en is daarin ook in Nederland marktleider. Arla Foods Nederland heeft als missie om het makkelijker te maken voor mensen om gezonder te leven, dankzij gezonde voeding, op een zo duurzaam mogelijke manier voor planeet, mensen en dieren. In Nederland voert de zuivelcoöperatie de volgende merken: Arla biologisch, Arla Skyr, Arla Lactofree, Arla JÖRĐ, Arla Pro, Melkunie, Melkunie PROTEIN, Melkunie Breaker, Apetina, Lurpak en Castello. Kijk voor meer informatie op www.arla.nl.

Aanvullende informatie

Kerncijfers jaarresultaten 2024

  • Groepsomzet: EUR 13,8 miljard (2023: 13,7)
  • Prestatieprijs: 50,9 eurocent/kg (2023: 47,0)
  • Melkvolume: 13,7 miljard kg (2023: 13,9)
  • Nettowinstaandeel van de omzet: 2,9% (2023: 2,8%)
  • Aanvullende betaling: 2,2 EUR-cent/kg geleverde melk (2023: 2,1 EUR-cent/kg geleverde melk)
  • Netto-efficiëntie: EUR 131 miljoen (2023: 114)
  • Hefboomwerking: 3,1-3,2 (2023: 2,6)
  • Algemene strategische, merkgedreven volumegedreven omzetgroei: 3,7% - Inclusief Lurpak® Arla® Puck® Castello® Starbucks® (2023: -0,7%)

Duurzaamheid

  • Reductie van Scope 1+2-emissies: 4 procentpunt
  • Reductie van Scope 3-emissies: 1 procentpunt
  • Absolute emissies gerelateerd aan verminderde inname van melk: 3%
  • Arla heeft zijn duurzaamheidsinspanningen samengebracht in FarmAhead™. Daarmee benadrukt Arla Foods haar toewijding aan wetenschappelijk onderbouwde landbouwpraktijken.

¹Nielsen: Omzet-aandeel Arla Foods binnen dagverse zuivel, totaal 2024 t.o.v. 2023, totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl & E-commerce (excl. Picnic & quick commerce).