Arla Foods Nederland zet sterke groei in marktaandeel en omzet in 2021 door
Focus op strategische merken en e-commerce resulteert in 8,4% volumegroei merken
Nijkerk, 10 februari 2022 – Arla Foods Nederland zet de groei van de afgelopen jaren in 2021 door. Ondanks corona en hoge inflatie leverde de zuivelcoöperatie veerkrachtige prestaties. Met een volumegroei van 8,4% in strategische merken was 2021 voor Arla Foods Nederland een sterk jaar. Arla biologisch, Arla Lactofree®, Arla skyr, Melkunie Breaker en Melkunie PROTEIN, Lurpak®, Starbucks™ en Apetina zorgden voor een groei in omzet.
Het marktaandeel van Arla Foods Nederland, marktleider in biologische zuivel, lactosevrije zuivel en ijskoffie, groeide in het Nederlandse supermarktkanaal van 9,9% in 2020 naar 10,9%[1] in 2021. Deze groei wordt ondersteund door positieve erkenning van klanten. Door haar retailpartners werd Arla Foods afgelopen jaar opnieuw gekozen tot nummer één leverancier in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group. Met het oog op de aanhoudende groei, is Arla Foods Nederland op zoek naar leden-melkveehouders die weidemelk aan de zuivelcoöperatie kunnen leveren. Daarnaast opende de zuivelcoöperatie een warehouse in Geldermalsen. Vanuit dit tweede warehouse bedient zij de komende jaren een aantal van haar klanten voor een gedeelte van haar assortiment.
Omzetgroei strategische merken zet door in 2021
De omzet van moedermerk Arla groeide in 2021 met 13,1%[2] ten opzichte van 2020, gedreven door positieve ontwikkelingen van alle submerken: Arla biologisch: +6%, Arla skyr +29,4% en Arla Lactofree +12,0%. Begin 2021 bracht Arla Foods Nederland met de introductie van Arla biologisch klimaatneutraal* de eerste klimaatneutrale zuivel op de Nederlandse markt. Ook Melkunie-concepten PROTEIN en Breaker kenden een omzetgroei (resp. 18,8% en 40,1%), waardoor de omzet van het merk Melkunie (waaronder ook dagverse melk, yoghurt en vla) met 5,8% toenam. Net als in 2020 kende het merk Starbucks™ een sterk jaar: de omzet steeg met 26,9% ten opzichte van 2020. Ook Lurpak® groeide met 42,4% t.o.v. 2020[3].
Arla Foods online groeit harder dan de markt
Online heeft Arla Foods Nederland in 2021 een forse omzetgroei behaald in dagverse zuivel. Ten opzichte van 2020 groeide de activiteiten met ruim 50%[4]. Hiermee is Arla Foods Nederland een van de snelste groeiers binnen het onlinedomein van FMCG. De merken Arla, Melkunie, Starbucks® en Lurpak ® sluiten goed aan bij de onlineshopper en er wordt intensief samengewerkt met e-commerce klanten. Met een 4de plek binnen totaal FMCG in het online klantwaarderingsonderzoek van Advantage Group is Arla Foods inmiddels een vertrouwde en toonaangevende leverancier op het gebied van e-commerce binnen Retail.
Sterke internationale resultaten
Ook Arla Foods België en Frankrijk realiseerden een omzetgroei, voornamelijk gedreven door het merk Arla in België en Arla Pro in Frankrijk. De omzet in het marktcluster Nederland, België en Frankrijk bedroeg 360 miljoen euro in 2021, tegenover 336 miljoen euro in 2020. De volumegroei van de strategische merken in Nederland, België en Frankrijk bedroeg 8,4%. Ook wereldwijd groeide Arla Foods het afgelopen jaar. De groepsomzet steeg naar 11,2 miljard euro (tegenover 10,6 miljard euro in 2020 en 10,5 miljard euro in 2019). Dit werd voornamelijk gedreven door een groei van de strategische merkomzet van 4,5%, ten opzichte van 7,0% in 2021. Arla Foods’ prestatieprijs, die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla Foods per kilogram melk creëert, steeg in 2021 t.o.v. 2020. Aan het eind van het jaar kwam de gemiddelde melkafnameprijs voor 2021 uit op 39,7 eurocent per kilo melk, tegenover 36,5 eurocent per kilo melk in 2020.
Verwachtingen 2022: kanaalontwikkeling en aanhoudende inflatie
Arla Foods verwacht dat inflatie en volatiliteit tot ver in 2022 impact zullen hebben op haar activiteiten. De impact op het consumentengedrag van aanhoudende marktvolatiliteit en hoge inflatie is moeilijk te voorspellen. Wel verwacht Arla Foods een vertraging van de merkgroei. De verwachte groepsomzet van Arla Foods ligt tussen de 11,8 en 12,4 miljard euro in 2022. Het verwachte nettowinstaandeel ligt tussen de 2,8% en 3,2%. In 2022 zet Arla Foods Nederland in op verdere groei van biologische zuivel en op verduurzaming van de hele keten o.a. door zich te richten op reductie van broeikasgassen op zowel boerderijniveau als binnen de bedrijfsactiviteiten. Ook focust Arla Foods Nederland op de groei van e-commerce en kanaalontwikkeling. Met een versterkt e-commerceteam is de ambitie en verwachting dat Arla Foods in 2022 harder zal groeien dan de (online) markt. Komend jaar gaat het om maximaal aanwezig zijn, in beschikbaarheid, zichtbaarheid en vindbaarheid.
[1] Nielsen: Omzet-aandeel Arla Foods in dagverse zuivel, totaal 2021 t.o.v. 2020 (t/m week 53), totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl & E-commerce (excl. Picnic & quick commerce)
[2] Nielsen: Omzet Arla merk in dagverse zuivel, totaal 2021 t.o.v. 2020 (t/m week 53), totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl & E-commerce (excl. Picnic & quick commerce)
[3] Nielsen: Arla Foods merken, totale omzet in dagverse zuivel, totaal 2021 t.o.v. 2020 (t/m week 53), totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl, incl. E-commerce (excl. Picnic & quick commerce)
[4] Nielsen: Arla Foods E-commerce dagverse zuivel, totale omzet 2021 t.o.v. 2020 (t/m week 53), Food E-com (excl. Picnic)
* Volgens de standaarden van de Climate Neutral Group