Sterke groei en marktleiderschap in groeisegmenten: Arla Foods Nederland sluit jubileumjaar positief af

Focus op groeisegmenten, innovaties en duurzaamheid leidt tot 5,2% omzetstijging merken

Nijkerk, 20 februari 2020 – Arla Foods Nederland bekroont haar tienjarig jubileum met sterke cijfers en marktleiderschap in groeisegmenten. Uit de nieuwe jaarcijfers blijkt dat Arla Foods Nederland haar groei van de afgelopen jaren ook in 2019 heeft voortgezet. In 2019 bereikte het bedrijf een omzetgroei van 5,2%[1] in strategische merken. Onder andere Arla Biologisch, Arla Lactofree, Melkunie PROTEIN, Melkunie Breaker en Starbucks™ zorgden voor een groei in omzet.

Arla Foods is sinds 10 jaar actief op de Nederlandse markt met als missie om het makkelijker te maken voor mensen om gezond te leven, dankzij gezonde voeding. Daarom heeft het bedrijf continue ingezet op het creëren van nieuwe groeisegmenten in de Nederlandse zuivelmarkt. En dat beleid heeft succes gehad. Arla is nu marktleider in biologische zuivel, lactosevrije zuivel en ijskoffie. Het marktaandeel van Arla Foods in Nederland groeide dan ook van 11% in 2018, naar 11,5% in 2019[2]. Het merk Arla liet in 2019 een groei in omzet zien van 8,5% en het merk Melkunie 7,9%[3].

 

De sterke cijfers worden ondersteund door een positieve waardering van klanten. Voor het vijfde jaar op rij is Arla Foods door haar retailpartners gekozen tot nummer één leverancier in de zuivel- en geelvettencategorie in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group. Daarnaast werd Arla Foods Nederland door Foodpersonality[4] uitgeroepen tot ‘Foodbedrijf van het Jaar 2020: Zuivel’. In België zet de sterke merkgroei zich, volgend op de succesvolle lanceringen van Arla Skyr, Castello® en Apetina Kaas in 2018 en Melkunie PROTEIN in 2019, ook voort. De omzet in het marktcluster Nederland, België en Frankrijk bedroeg in 2019 319 miljoen euro.

 

Merkengroei voeden door innovatie
Om de positieve merkengroei te blijven voeden, zet Arla Foods Nederland ook in 2020 in op groei van haar segmenten. Met onder andere het redesign van Arla Lactofree in 2019 en een nieuwe frisse look voor Arla Skyr begin 2020 speelt het bedrijf in op de veranderende vraag van de consument. In 2020 zal Arla Foods Nederland meerdere nieuwe producten op de markt brengen. Daarnaast is het bedrijf met Arla Biologisch marktleider in biologische zuivel. Arla Biologisch kende in 2019 een omzetgroei van 7,8% ten opzichte van 2018[5]. Het bedrijf heeft het segment grootgemaakt en zet in 2020 verder in op groei van de consumptie van biologische zuivel.

 

 Internationale resultaten
Ook internationaal groeide Arla Foods in 2019. De groepsomzet steeg naar 10,5 miljard euro (tegenover 10,4 miljard euro in 2018 en 10,3 miljard euro in 2017). Dit is voornamelijk het gevolg van de sterke groei (5,1%) in de wereldwijde verkoop van merkproducten, die nauw aansluiten op de behoeften van consumenten. Het verkoopvolume van Arla Foods’ merkproducten groeide in 2019 met maar liefst 5,1 procent ten opzichte van 3,1 procent in 2018, voornamelijk dankzij het Arla-merk. Arla Foods’ prestatieprijs, die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla per kilogram melk creëert, nam na afloop van het eerste kwartaal toe en verbeterde gedurende het jaar. Aan het eind van het jaar kwam de gemiddelde melkafnameprijs voor 2019 uit op 36,6 eurocent per kilo melk, tegenover 36,4 eurocent per kilo melk in 2018.

 

Investeringen 2020
Ook in 2020 verwacht Arla Foods flink te investeren. Arla Foods is voornemens om 619 miljoen euro te investeren in grote projecten om de capaciteit in groeisectoren, zoals melkpoeder voor de internationale markten, uit te breiden. Zo investeert Arla Foods 12 miljoen euro in de fabriek in Nijkerk, om nog beter te kunnen inspelen op de toegenomen vraag naar hoogwaardige zuivelproducten. Daarnaast gaat Arla Foods verder met de voltooiing van een nieuwe poedertoren in het Duitse Pronsfeld en wordt de productiecapaciteit in o.a. Branderup (Denemarken) vergroot.

 

Optimistisch toekomstperspectief
Het einde van 2019 markeert ook de afsluiting van de strategische periode Good Growth 2020. Arla Foods verwacht al haar financiële doelen die het zichzelf gesteld had in deze strategie te bereiken. De verwachte groepsomzet van Arla Foods voor 2020 bedraagt tussen de 10,4 en 10,8 miljard euro. Het nettowinstaandeel komt uit tussen de 2,8% en 3,2%. Voor het komend jaar zullen de sterke punten uit Good Growth 2020 benut blijven. Daarnaast zal de focus nog sterker liggen op duurzaamheid in de hele keten. De hoofddoelstelling van Arla Foods is de totale CO2-uitstoot met 30% in 2030 te verminderen, op weg naar netto klimaatneutrale zuivel in 2050.

 



[1] De omzetgroei van de strategische merken is berekend met gelijkblijvende prijzen ten opzichte van het vorige jaar, waardoor dit percentage de daadwerkelijke omzetontwikkeling laat zien gerealiseerd door volume groei.

[2] Nielsen: aandeel Arla Foods in dagverse zuivel, totaal 2019, totaal supermarkten excl. Aldi & Lidl

[3] Nielsen: aandeel Arla Foods in dagverse zuivel, totaal 2019, totaal supermarkten excl. Aldi & Lidl

[4] https://www.foodpersonality.nl/beste-foodbedrijven-van-nederland/

[5] Nielsen, Totaal dagverse zuivel, Totaal Supermarkten incl. E-commerce, excl. Aldi & Lidl