Arla is een moderne en innovatieve zuivelcoöperatie die in handen is van bijna 8.000 Arla-melkveehouders in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. We zijn op zoek naar nieuwe leden om onze coöperatie te versterken. Lees meer over de voordelen en kansen die op je wachten bij ons.
Bouw mee aan de toekomst van zuivel en sluit je nu aan bij onze coöperatie Arla Foods
Ben je opzoek naar een coöperatie die jouw melk optimaal op de markt kan brengen en je tegelijkertijd groeimogelijkheden biedt? Welkom bij Arla! Sluit je aan bij onze door boeren gedragen coöperatie en geef samen met ons vorm aan de toekomst van de zuivelindustrie.
Maak gerust een vrijblijvende afspraak. We horen graag van je!
Ons melkprijsmodel
Onze missie is om een zo hoog mogelijke waarde voor de melk van onze leden te genereren en tegelijkertijd groeimogelijkheden voor hen te creëren.
Onze melkprijs is opgebouwd uit de grondstofwaarde en een aantal toeslagen. Leden kunnen bijvoorbeeld toeslagen krijgen voor een bijzonder goede kwaliteit, regelingen voor een efficiëntere logistiek of de levering van speciale melk. Daarnaast beloont Arla het nemen van klimaat- en duurzaamheidsmaatregelen via ons klimaatprogramma FarmAhead™ Check en ons duurzaamheidsmodel, de FarmAhead™ Incentive.
Eén van onze leidende principes is dat al onze leden in de zeven Arla-landen volgens een gemeenschappelijk afrekeningsmodel worden betaald. Daarvan kan indien nodig worden afgeweken, bijvoorbeeld als gevolg van nationale wet- en regelgeving of zakelijke beslissingen. We maken onze melkprijs altijd aan het einde van de maand voor de volgende maand bekend, zodat onze leden planningszekerheid hebben.
Als coöperatie vloeit alle winst die we genereren terug naar onze 8.000 leden en de onderneming. Daarom beloven we onze melkveehouders een jaarlijkse gegarandeerde nabetaling van 1,5 eurocent per kilogram geleverde melk, mits de onderneming haar doelstelling haalt.
En natuurlijk garanderen we onze leden dat we hun volledige melkvolume zullen afnemen, op voorwaarde dat de melk voldoet aan de kwaliteitscriteria van Arla.
Een internationaal bedrijf met een brede basis
Arla is een coöperatie met een lange traditie die zijn oorsprong heeft in de 19e eeuw. Vandaag de dag is Arla in handen van ongeveer 8.000 melkveehouders uit zeven verschillende Europese landen.
Arla beschikt als onderneming over een brede basis dankzij vier bedrijfssegmenten – de Europese activiteiten, de internationale activiteiten, de industriële verkoop (Global Industry Sales) en de ingrediënten business van onze dochteronderneming Arla Foods Ingredients (AFI). Dit stelt ons in staat om flexibel te handelen en zorgt voor stabiliteit op lange termijn voor onze leden.
Onze producten worden geproduceerd op meer dan 50 verschillende productielocaties en verkocht in meer dan 140 landen over de hele wereld. Daardoor kunnen wij inspelen op kansen in de markt en onze leden zekerheid bieden, zelfs in volatiele tijden. In ons jaarverslag is meer informatie over onze activiteiten te vinden.
Om de hoogste waarde voor de melk van onze melkveehouders te garanderen, beschikken wij over een breed productassortiment met sterke internationale merken, zoals het bekende botermerk Lurpak®. We zijn ook vertegenwoordigd in de schappen van de Nederlandse supermarkten met een breed assortiment merkproducten bestaande uit Arla® Biologisch, Arla® Skyr, Arla® LactoFREE, Melkunie, Melkunie PROTEIN, Melkunie Breaker, Arla JÖRĐ, Apetina®, Lurpak® en Castello®.
Een sterke focus op de toekomst
Ons doel als coöperatie is om langdurig succes te verzekeren voor onze leden en toekomstige generaties perspectief te bieden. Onze bedrijfsstrategie is daarom gericht op duurzame groei, het verminderen van onze impact op het milieu en het creëren van toegevoegde waarde voor onze melkveehouders.
We willen een toonaangevende rol spelen op het gebied van klimaat en duurzaamheid.
Met onze en FarmAhead™ incentive belonen we leden die zich inzetten om de klimaatvoetafdruk van hun melk te verkleinen en biodiversiteit te bevorderen. De basis vormt een puntensysteem voor de beoordeling van klimaat- en duurzaamheidsmaatregelen. Voor elk behaald punt ontvangt een coöperatielid 0,03 eurocent per kilogram geleverde melk als toeslag op de melkprijs.
We zijn ons ervan bewust dat nieuwe technologieën en innovaties een belangrijke rol spelen als het gaat om duurzaamheid. Daarom bieden we onze melkveehouders de mogelijkheid om deel te nemen aan proefprojecten en netwerken om inzicht te krijgen in innovatieve landbouwpraktijken en -methodes en hun kennis te verdiepen.